شیعه گناه کار و فاسق
- دسته بندی: احادیث , شبهات , مباحث اعتقادی
- 10,358 views بازدید
با عرض تسلیت شهادت ششمین نور الهی و اختر تابناک آسمان ولایت و امامت محضر شریف و مقدس حضرت فارس الحجاز مهدی موعود عجل الله فرجه الشریف و محبین و نوکران آستان حضرتش
در عصر اخرالزمان و بنا به هجمه های مختلف به اعتقادات شیعیان و بنا به اینکه این مطلب اولین پست و مطلب سایت شریف فارس الحجاز ارواحنا فداه است بهتر دانستیم تا اول مرز و حد حدود از کلام معصومین علیهم السلام مشخص گردد تا ان شاء الله در مطالب آینده بهره های بیشتری از سخنان بی نظیر این خاندان شریف ببریم .
*****
ابتدا به سراغ حدیثی گرانبها از پسر بزرگوار امام صادق علیه سلام حضرت موسی ابن جعفر الکاظم علیهما سلام می رویم :
روَى شَیْخُ الطَّائِفَهِ رَحِمَهُ اللَّهُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ زَیْدِ بْنِ یُونُسَ الشَّحَّامِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام :
الرَّجُلُ مِنْ مَوَالِیکُمْ عَاصٍ ، یَشْرَبُ الْخَمْرَ ، وَ یَرْتَکِبُ الْمُوبِقَ مِنَ الذَّنْبِ نَتَبَرَّأُ مِنْهُ
فَقَالَ تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لَا تَتَبَرَّءُوا مِنْ خَیْرِهِ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ
فَقُلْتُ یَسَعُ لَنَا أَنْ نَقُولَ فَاسِقٌ فَاجِرٌ
فَقَالَ لَا الْفَاسِقُ الْفَاجِرُ الْکَافِرُ الْجَاحِدُ لَنَا وَ لِأَوْلِیَائِنَا
أَبَى اللَّهُ أَنْ یَکُونَ وَلِیُّنَا فَاسِقاً فَاجِراً وَ إِنْ عَمِلَ مَا عَمِلَ وَ لَکِنَّکُمْ قُولُوا فَاسِقُ الْعَمَلِ فَاجِرُ الْعَمَلِ مُؤْمِنُ النَّفْسِ خَبِیثُ الْفِعْلِ طَیِّبُ الرُّوحِ وَ الْبَدَنِ لَا وَ اللَّهِ لَا یَخْرُجُ وَلِیُّنَا مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ نَحْنُ عَنْهُ رَاضُونَ یَحْشُرُهُ اللَّهُ عَلَى مَا فِیهِ مِنَ الذُّنُوبَ مُبْیَضّاً وَجْهُهُ مَسْتُورَهً عَوْرَتُهُ آمِنَهً رَوْعَتُهُ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِ وَ لَا حُزْنٌ وَ ذَلِکَ أَنَّهُ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یُصَفَّى مِنَ الذُّنُوبِ إِمَّا بِمُصِیبَهٍ فِی مَالٍ ، أَوْ نَفْسٍ أَوْ وَلَدٍ ، أَوْ مَرَضٍ وَ أَدْنَى مَا یُصْنَعُ بِوَلِیِّنَا أَنْ یُرِیَهُ اللَّهُ رُؤْیَا مَهُولَهً فَیُصْبِحَ حَزِیناً لِمَا رَآهُ فَیَکُونَ ذَلِکَ کَفَّارَهً لَهُ أَوْ خَوْفاً یَرِدُ عَلَیْهِ مِنْ أَهْلِ دَوْلَهِ الْبَاطِلِ أَوْ یُشَدَّدَ عَلَیْهِ عِنْدَ الْمَوْتِ فَیَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ، طَاهِراً مِنَ الذُّنُوبِ ، آمِنَهً رَوْعَتُهُ بِمُحَمَّدٍ وَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمَا ثُمَّ یَکُونُ أَمَامَهُ أَحَدُ الْأَمْرَیْنِ رَحْمَهُ اللَّهِ الْوَاسِعَهُ الَّتِی هِیَ أَوْسَعُ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ جَمِیعاً أَوْ شَفَاعَهُ مُحَمَّدٍ وَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَعِنْدَهَا تُصِیبُهُ رَحْمَهُ اللَّهِ الْوَاسِعَهُ الَّتِی کَانَ أَحَقَّ بِهَا وَ أَهْلَهَا وَ لَهُ إِحْسَانُهَا وَ فَضْلُهَا. (1)
از زید پسر یونس شحام روایت شده که گفت: به حضرت امام موسى بن جعفر علیهما السّلام عرض کردم: شخصی از دوستان شما است و گنه کار است،شراب میخورد، و هر گناه زشتى مرتکب میشود آیا ما از او بیزاری بجوئیم؟
حضرت فرمود: از کارش بیزار باشید، ولى از خوبى او بیزار نباشید، عملش را دشمن بدارید.
میگوید به حضرت عرض کردم:میتوانیم به او بگوئیم فاسق فاجر؟
حضرت فرمود: نخیر، فاسق فاجر، کافر و منکر ولایت ما اهلبیت علیهم السلام و اولیاء ما است، خداوند امتناع دارد از اینکه ولى ما فاسق و فاجر باشد گر چه آن کارها و گناهان را انجام دهد، ولى بگوئید: فاسق در عمل و فاجر در عمل است اما مؤمن در نفس است و بدکار در انجام کار است و پیکر و روح و روان پاک دارد.
نه بخدا قسم، دوست ما خارج نمیشود از این دنیا مگر اینکه خدا و پیامبر و ما از او راضى هستیم، خداوند او را با همان گناهى که دارد با چهرهاى درخشان محشور میکند، عیبهایش پوشیده و دلش آسوده است و ترس و اندوهى ندارد. و این جریان چنین است که از دنیا خارج نمیشود مگر اینکه از آلودگی هاى گناه پاک میشود، یا با مصیبتى در مال، یا جان یا فرزند، یا بیمارى، و کمترین کارى که خداوند نسبت به دوست ما انجام میدهد خواب وحشتناکى میبیند و صبح میکند در حالی که اندوهگین از این خواب است، همین کفاره گناهش میشود و یا ترس و وحشتى که از طرف دولت باطل بر او وارد میشود، و یا بر او سخت گرفته میشود هنگام جان دادن برای مرگ، و بعد به ملاقات خداوند می رود در حالی که پاک از گناه است و دلش آسوده خاطر است به واسطه ی حضرت محمّد و أمیرالمؤمنین (صلّى اللَّه علیهما و آلهما)، بعد در پیش روى خود با یکى از دو امر روبرو میشود، رحمت خداوند که وسیعتر از تمام اهل جهانیان است، یا شفاعت حضرت محمّد و أمیرالمؤمنین (صلی الله علیهما و آلهما)، بعد مشمول رحمت واسعه ی خداوند میشود که شایسته آن هست و از مزایاى آن بهره مند میشود،به احسان و رحمت و فضل حضرت زهرا سلام الله علیها نائل میشود، که مقام حضرت زهرا سلام الله علیها و عبور ایشان از محشر و شفاعت ایشان برای محبینش و محبین از عترتش است در آنکه شیعیان حضرت أمیرالمؤمنین علی سلام الله علیه از رستگاران هستند.
*****
و حدیث شریفی از پیامبر اکرم :
رسول اکرم (صلّی الله عليه وآله )
لِكُلِّ شَيْءٍ أسَاسٌ وَأسَاسُ الإِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ البَيْتِ. (2)
هر چيزی اساس و پايهای دارد و اساس اسلام، محبت ما اهل بیت است.
*****
و در آخر هم به حدیث شریف رئیس مذهب شیعه امام صادق علیه سلام اشاره میکنیم :
امام جعفر صادق (علیه سلام) :
شيعتنا الرحماء بينهم ، الذين اذا خلوا ذكروا الله. (3)
شيعيان ما با يكديگر مهربانند ، چون تنها باشند خدا را ياد كنند .
*****
ما شیعیان باید در این عصر گمراهی و فساد خود را به منبع نور و ایمان که همان انوار مقدسه چهارده معصوم علیهم السلام هستند برسانیم و بدانیم و آگاه باشیم تنها مسیر هدایت و کشتی نجات همین صراط مستقیم می باشد و با طرد محبین و شیعیان بخاطر برخی اشتباهات در بین خودشان جز نابودی شیعه و اعتقاد شیعه ثمره ای نخواهد داشت و باید بدانیم و یقین داشته باشیم که اشخاص محب اهل بیت علیهم السلام حتی اگر گنه کار هم باشند به مَثَل مرواریدی در لجن هستند و پاک و طاهر هستند و فقط به خاطر اشتغال به بدی ها ظاهر بیرونی آن ها آلوده شده است و وظیفه بزرگ و مهم ما علی الخصوص در این عصر غیبت محبت و انس بین همدیگر (شیعیان و نوکران آستان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام) است و طرد ، بدگویی ، توهین و بردن آبروی فرد مومن به ولایت اهل بیت علیهم السلام خطایی نا بخشودنی است .
اللهم عجل لولیک الفرج
منابع :
1. بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج۲۷، ص: ۱۳۸-۱۳۷
2. اصول كافی، ج 2، ص 45
3. اصول كافي ، ج 3 ، ص 268
مطالب مرتبط :